Een weekje Madrid en omgeving. - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Jolanda - WaarBenJij.nu Een weekje Madrid en omgeving. - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Jolanda - WaarBenJij.nu

Een weekje Madrid en omgeving.

Door: GlobetrotterJo

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

12 Juni 2011 | Spanje, Madrid

De ontdekkingsreizen in Midden- en Zuid-Amerika in de 15e en 16e eeuw lieten goud en zilver over de oceaan naar Spanje vloeien en maakten het land rijk en machtig. De rijkdom van destijds heeft veel historische bouwwerken achtergelaten. Architectonische hoogstandjes die Frans en ik deze week met een reis door Madrid en omgeving verkennen. Na een korte nachtrust vliegen we op zaterdagochtend naar de hoofdstad van Spanje. Om tien uur rijden we met onze huurauto naar het gebied rondom de Paseo de la Castellana. In dit noordelijke deel van de stad staan diverse voorbeelden van moderne architectuur. Hierna rijden we door naar het hart van Oud Madrid. Toen Filips II in 1561 Madrid tot hoofdstad van Spanje uitriep, was het een onbetekenend Castiliaans stadje. De stad telde nauwelijks 20.000 inwoners. In de jaren daarna groeide Madrid echter uit tot het zenuwencentrum van een machtig rijk. In de 16de eeuw verrezen er onder de regerende Habsburgse dynastie kloosters, kerken en paleizen en in de 17de eeuw werd de stad verder uitgebreid. Het compacte hart van Oud Madrid is dan ook doordrenkt van geschiedenis en staat vol interessante bezienswaardigheden. Op het Plaza Mayor had de Inquisitie zitting en werden executies voltrokken. De rechthoekige plein vormt samen met de Puerta del Sol, een ander groot plein, het hart van Oud Madrid. Onder de arcaden van de gebouwen zijn veel cafés, winkels en terrasjes. Na een verfrissing op één van die terrasjes wandelen we naar het Palacio Real. Het paleis is gebouwd met de bedoeling indruk te maken: een echt koninklijk paleis met een overdadige hoeveelheid decor. De lunch van Spaanse omelet op een gezellig terrasje smaakt prima. Na ons hotel met behulp van Google Maps te hebben gevonden en wat relaxtijd op onze schitterende kamer, vertrekken we met de benenwagen naar El Prado: een idyllische wijk met tuinderijen. We wandelen door het Retiro-park. Dit eens koninklijke park werd in 1869 opengesteld. Als recreatieoord is het park erg in trek bij de inwoners van Madrid. In een actieve stemming lopen we nog verder naar Plaza Mayor. Na een wandeling van anderhalf uur gaat de maaltijd er prima in. Heerlijk om zo laat op de avond nog buiten op een terrasje te kunnen zitten bij een temperatuur van 23 graden. Een rit met een taxi brengt ons terug naar het hotel. En zo is een eerste dag vol verkenning in Madrid voorbij. Een dag van niet alleen veel architectuur zien, maar ook veel protesten tegen economische ingrepen en hoge werkeloosheid. Op de Puerta del Sol staat een tentenkamp van studenten. Tijdens onze wandeling door Oud Madrid komen we een paar keer protesterende groepen tegen. Omringd door politie slaan zij op potten en pannen en roepen leuzen. Staande bij de kathedraal zien we een peloton naakte fietsers voorbij komen. Ze stampen op hun pedalen. Zonder een spandoek. Zonder een leus te slaken. Dat hoeft ook niet. De boodschap is duidelijk. Het is niet alleen de diefstal van de zilvervloot door Piet Hein die in Spanje zorgt voor een uitgekleed gevoel.

• 12 Juni 2011 - 08:14

TRUUS :

HALLO JOLANDA EN FRANS WAT GEZELLIG DAT JULLIE SAMEN ZIJN IK ZOU ZEGGEN LEKKER GENIETEN EN HET WEER ZIEN ER GOED UIT BIJ JULLIE EN WAT EEN MOOIE GEBOUWEN HEEL APART HIER SCHIJNT HET ZONNETJE ZIET ER OOK GEZELLIE UIT ALS JE NAAR BUITEN KIJK HET IS ZONDAG EN IK ZIT TE WACHTEN OP MIJN LES VAN MIJN JUF HA HA KRIJG ER TWEE IN DE WEEK MAAR DAT IS VOOR EEN VERSLAAFDE DUS NIET GENOEG DUS BEN IK LID VAN VERSCHILLENDE SITE"S HEB PAS WEER EEN CERTEFICAAT GEHAD NOG EVEN EN HEB IK EEN DIPLOMA ACH WIM HEEF GEEN KIND AAN MIJ EN ZEG MAAR ZO HET HOUD JE VAN DE STRAAT HA HA WENS JULLIE EEN GEZELLIGE DAG LIEFS VAN TRUUSSIE MET EEN KNUFFEL EN EN KUSSIE XXXX