Slowakije: Hoge Tatra, Levoca en Spis burcht. - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Jolanda - WaarBenJij.nu Slowakije: Hoge Tatra, Levoca en Spis burcht. - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Jolanda - WaarBenJij.nu

Slowakije: Hoge Tatra, Levoca en Spis burcht.

Door: GlobetrotterJo

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

22 Augustus 2011 | Slowaakse Republiek, Bratislava

Vanuit Polen rijden we via het Tatra gebergte door naar het oostelijke deel van Slowakije. Het landschap van dit kleine Midden-Europese land is zeer divers. Vorig jaar reden we onderweg van Praag naar Boedapest nog door laaglanden, maar in dit deel van Slowakije zijn er beboste bergen. Velen beschouwen Oost-Slowakije als het meest fascinerende deel van het land. De culturele rijkdom van de regio, die onder meer blijkt uit het grote aantal steden die hun middeleeuwse karakter hebben bewaard of hersteld, gaat vergezeld van een schitterende natuur van imponerende karstgebieden en bergstreken. In de ochtenduren brengen we een bezoek aan het Slowaakse deel van het Hoge Tatra gebergte. Met een kabelbaan gaan we naar Lomnicky Stit, de op één na hoogste top in de Tatra. Het uitzicht op de ruige bergtoppen is schitterend. Vervolgens rijden we door naar Levoca. Levoca ligt tussen de Hoge Tatra en het Slowaakse Ertsgebergte. Het historisch centrum van de stad is nog helemaal intact vol schitterende gotische, renaissance-, barok- en neoklassieke gebouwen. Op het hoofdplein staat een gotische kerk. Vlakbij de kerk staat het voormalige stadshuis. Dit is één van de opvallendste gebouwen van de stad. Het werd in 1550 gebouwd en in de vroege 17e eeuw aangepast aan de renaissance stijl. Bij de zuidmuur van het stadshuis staat de ‘kooi van de schande’. In deze smeedijzeren kooi werden vrouwen die kleine vergrijpen hadden gepleegd, opgesloten en tentoongesteld. Na een heerlijke lunch op een schitterende patio van een hotel, dat in een historisch gebouw is gevestigd, rijden we door naar de Spis burcht. Deze grimmige ruïnes maken deel uit van een historisch complex. De Spits burcht was de administratieve hoofdstad van de regio Spis, een historische provincie bewoond door Saksen. De oudste delen van de burcht dateren van de 11de en 12de eeuw. Na de uitbouw in de 15de eeuw had de burcht vijf binnenplaatsen. In 1780 brandde de burcht af. Geleidelijk werd hij gerestaureerd. Vanaf het enorme vestingcomplex is er een mooi uitzicht. Het vestingcomplex is gigantisch groot. Met een oppervlakte van vier hectare is de ruïne het grootste vestingcomplex van Midden-Europa. Vanaf de burcht rijden we door naar Kosice. In de avonduren genieten we in de zwoele avondlucht van een diner op een terrasje op de Hlvana, een fraaie avenue met historische gebouwen en veel cafés en restaurants. Het is er prima toeven. We sluiten de dag af op een bankje bij de Zingende Fontein. Op het plein bij de kathedraal staat deze fontein, waar het water spuit onder begeleiding van opgenomen muziek. In de avonduren wordt het water van de fontein ook nog eens beschenen door gekleurd licht, dat verandert op de maat van de muziek. Een prima manier om een al weer schitterende dag mee af te sluiten.

• 23 Augustus 2011 - 14:05

TRUUS :

HALLO JOLANDA EN FRANS WAT EEN GEBOUWEN HE DE EEN SOMS NOG MOOIER ALS DE ANDERE ZIE WEL DAT JULLIE ZICH VERMAKEN NOU IK OOK HOEF DE DEUR NIET UIT HET WEER IS HIER KL REGEN ONWEER DAN WEER EVEN HET ZONNETJE IK BEN NU ANIMATIE LESJES AAN HET MAKEN DAT ZIJN DUS LESJES MET BEWEGENDE BEELDJES ER IN OF STERRETJES DAT GAAT DAN BEWEGEN OF SCHITTEREN ZO BLIJF IK BIJ DE LES HA HA WENS JULLIE VEEL PLEZIER EN DE GROETJES VAN TUUSSIE MET EEN KUSSIE XXX