Alanya en omgeving & Cappadocie. - Reisverslag uit Alanya, Turkije van Jolanda - WaarBenJij.nu Alanya en omgeving & Cappadocie. - Reisverslag uit Alanya, Turkije van Jolanda - WaarBenJij.nu

Alanya en omgeving & Cappadocie.

Door: Globetrotterjo.

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

07 Oktober 2012 | Turkije, Alanya

In september 2012 ga ik voor twaalf dagen naar Alanya in Turkije. Turkije ligt tussen Europa en het Midden-Oosten, halverwege tussen de evenaar en de Noordpool. Een klein deel van het land, te weten drie procent, behoort tot het Europese continent, maar het overgrote deel, Anatolië, behoort tot Azië. Vanaf de prehistorie tot nu vestigden talloze vindingrijke en sociale beschavingen zich binnen de grenzen van Turkije. Het land heeft dan ook een lange, rijke geschiedenis, oude paleizen en musea, indrukwekkende moskeeën en kerken en opmerkelijke ruïnes. Tijdens mijn vakantie verblijf ik in het gebied van de Middellandse Zeekust. De Turkse Middellandse Zeekust wordt door het Taurus gebergte van het droge Anatolische Hoogland gescheiden. De kust wordt beheerst door steile rotsen en kapen, afgewisseld met vruchtbare slibvlakten en fijne zandstranden. In het hele gebied hebben de vele beschavingen die Turkije hebben gevormd hun sporen achtergelaten. Het is een gebied dat synoniem is met een turquoise zee, zon en een blauwe lucht en dat zeer rijk is aan sporen uit het verleden. Het is een vakantie van veel relaxen. Ik fiets veel over de lange boulevard die loopt van de westkant van Alanya tot nieuwe plaatsen als Mahmutlar. Ook trek ik regelmatig een baantje in het zwembad of luier met een goed boek op het strand. De Hamman wordt ook bijna dagelijks bezocht. Na al het scrubben, de olijfzeep- en oliemassages heb ik een huid als een baby. Natuurlijk verken ik ook als globetrotter. Zo maak in een driedaagse tocht naar Konya, de stad van de religieuze Derwitsjen, en Cappadocie.Midden-Anatolië is één van de weinige Turkse streken die nergens aan zee grenzen. Cappadocië is een betoverend landschap van spectaculair, geërodeerd tufsteen. In de oude Perzische taal betekende Cappadocië ‘land van mooie paarden’ en in de Romeinse tijd waren fokmerries uit Cappadocië zo duur dat er een speciale belasting werd geheven als ze werden verkocht. Het landschap van Cappadocië is ongeveer dertig miljoen jaar geleden ontstaan, toen uitbarstende vulkanen de streek met as bedekten. Uit deze as vormde zich een erosiegevoelig materiaal, tufsteen, met op sommige plaatsen een laag harde vulkanische rots eroverheen. In de loop van de tijd sleet het tufsteen weg, waardoor opvallende formaties ontstonden, zoals de conische feeënschoorstenen. De formaties worden zo genoemd, omdat de bevolking vroeger geloofde dat er feeën onder de grond woonden. Sommige ‘schoorstenen’ zijn wel veertig meter hoog. Er zijn ‘schoorstenen’ met een langwerpige vorm, een sokkelvorm en conische vorm. In de rotsen zijn talrijke verborgen kapellen uitgehouwen, versierd met prachtige fresco’s, hetgeen bewijst hoe sterk het christelijk geloof was, dat men hier in de 4de eeuw verwelkomde. In de loop van de eeuwen heeft het gebied omvangrijke legers en grote imperiums gekend en zijn geschiedenis en voorspoed altijd verbonden geweest met de landbouw in het door vulkanische afzettingen vruchtbare landbouwgebied. Ook huur ik twee dagen een auto. Hiermee verken ik een aantal archeologische vindplaatsen, maak een tocht door het schitterende Taurus gebergte en rijd over een kustweg met prachtige uitzichten naar Anamur om daar onder andere een oude burcht van de Kruisvaarders te bezoeken. Alles bij elkaar een heerlijke vakantie met een perfecte combinatie van actief zijn en relaxen.

• 15 December 2012 - 15:25

Wim Kok:

Zo te zien een prima vakantie. Prachtige omgeving en goed weer. Ik was natuurlijk al jouw gegevens uit de computer al weer een tijdje kwijt, want het blijft vechten met dat ding.
    Ik ben toch maar eens gaan zoeken en hier ben ik weer. Zo te zien gaat het goed met jou en daar ben ik blij mee. Ik neem nog wel contact op. Groetjes Wim

• 23 April 2013 - 10:04

Verbraecken Monique:

voor je 3 daagse excursie naar Kappadocie heb je geboekt bij een lokale touroperator ?

• 23 April 2013 - 20:59

Globetrotterjo:

Hoi Monique. Ja, zeker. Je struikelt in Alanya bijna over de bureaus die lokaal excursies aanbieden. Daarbij vindt concurrentie op prijs plaats. Dat betekent, dat je wel in een verhouding krappe bus wordt vervoerd en dat er standaard x bezoeken aan winkels in het programma worden gestopt (heb dit met een aantal medereizigers voor de middag omzeild door met elkaar een Open Lucht museum te bezoeken en een wandeling te maken en vervolgens met de taxi naar het hotel terug te gaan). Wil je echt wat zien van Cappadocie, is de 3-daagse excursie aan te raden. Succes en plezier ermee!