De eerste dag in Dubai. - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Jolanda - WaarBenJij.nu De eerste dag in Dubai. - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Jolanda - WaarBenJij.nu

De eerste dag in Dubai.

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

05 April 2013 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Een vlucht van zesenhalf uur brengt me afgelopen nacht naar Dubai. Omdat ik met behulp van een slaappilletje de hele vlucht in dromenland verkeer, voelt Dubai voor mij echter als veel dichterbij aan. ;-) Na de huurauto te hebben opgehaald en met het nodige draaiwerk in de auto de warme outfit door een luchtige te hebben vervangen, start ik direct met een actieve dag. Een dag die ik doorbreng in het nieuwe, moderne deel van Dubai. Eerst ga ik naar het Jumeirah strand om de Burj al Arab met eigen ogen te aanschouwen. Het Burj al Arab, dat Arabische Toren betekent, werd in 1999 voltooid, en is een internationaal symbool voor het moderne Dubai. Het is een zeer exclusief hotel met alleen suites. Het ligt op een kunstmatig eigen eiland tegen de achtergrond van het turkooizen water van de Golf. Het gebolde zeil van de traditionele dhow was de inspiratie voor deze eigentijdse architectonische creatie. Vervolgens rijd ik door naar de Marina. De gecreëerde jachthaven van Dubai met zijn boten, terrassen en restaurants ligt achter het Jumeirah strand. Ik maak een wandeling langs de jachthaven en geniet van een verkoelend drankje op een terrasje. In de zee ligt het beroemde Jumeirah Palmeiland, waarvan de waaiers vol villa’s de kustlijn met 120 kilometer hebben uitgebreid. Over het hart van dit kunstmatige eiland rijd ik over een brede weg met veel verkeersdrempels en door een lange tunnel naar het uiteinde van het eiland. Hier ligt het luxueuze Atlantis hotel. Zolang ik de Mega Jackpot in de Staatsloterij niet heb gewonnen, opteer ik voor even kijken in plaats van er slapen. Iets dat, gezien het hoge aantal toeristenbussen, blijkbaar meer mensen doen. Mijn volgende stop maak in bij de Mall of the Emirates. Ruim 520 winkels maken dit tot een weelderig winkelcentrum. Ik beperk mij tot uitgaven bij een mega grote Carrefour en verse bruine broodjes van de Subway. Niet veel later geniet ik lekker buiten in het zonnetje van die broodjes samen met een flesje koud water. Het eten en vocht gaan er meer dan prima in. Mijn laatste stop maak ik bij de derde plek met een concentratie van wolkenkrabbers: het gebied rondom de Dubai Mall en Burj Khalifa. De Dubai Mall is een groot winkelcentrum dat is uitgegroeid tot een eersteklas winkel- en amusementscomplex. Het heeft meer dan 1200 winkels, ruim 14.000 parkeerplaatsen en ruim een half miljoen vierkante kilometer winkeloppervlakte. Daarmee is de Dubai Mall het allergrootste overdekte winkelcentrum in de wereld. Naast de winkels biedt het complex een groter indoor ijsbaan, een bioscoopcomplex, een kunstmatige waterval en een groot indoor aquarium. Ook hier is, net als in de rest van het nieuwe deel van Dubai, zo sterk de internationale sfeer merkbaar. Slechts drie procent van de bevolking van Dubai is autochtoon en verder is er een culturele mix van veel expats uit het Westen, Rusland en China, en werklui uit India en Afrika. De winkels, restaurants en terrasjes stralen datzelfde multiculturele karakter uit. Veel sterker dan negen jaar geleden heb ik niet zo zeer het gevoel in een stad in het Midden Oosten te zijn als wel in een wereldstad die vibreert door een mengelmoes van invloeden, waarbij totaal gesluierde vrouwen en vrouwen in korte jurkjes en met hoge hakken door elkaar heen lopen. Vanaf de promenade bij de Mall is er uitzicht op de Burj Khalifa. Met een totale hoogte van 828 meter is deze toren het hoogste gebouw in de wereld. Het is een immens gebouw met een futuristisch karakter. Tegenover de Burj Khalifa ligt de Dubai fontein, die waterstralen van 150 meter hoog de lucht in schiet. Tot slot van mijn dag kijk naar deze watershow. Na, ondanks het vermelden van rij en nummer, toch een tijdje naar mijn auto te hebben gezocht op de 14.000 parkeerplaatsen, rijd ik via de Sheikh Zayed Road, de belangrijkste verkeersader van Dubai, terug naar het oude deel van de stad. De weg staat ook wel bekend als ‘the Strip’, omdat – net als in Las Vegas – dit symbool van de razendsnelle ontwikkeling van de stad wordt geflankeerd door de meest innovatieve en eigentijdse architectuur in de wereld. Glimmende wolkenkrabbers torenen uit boven de verkeersstromen beneden. De hele dag heb ik, dankzij een prima bewegwijzering, alle plekken in Dubai zonder GPS kunnen vinden. Maar, zelfs met GPS, verloopt mijn zoektocht naar het hotel een stuk minder goed. Na een rit, waarin ik drie keer de grote moskee en de Creek – de waterloop waarom heen Dubai ooit is ontstaan – heb mogen gezien, kan ik mijn sightseeing Dubai by night na een uur rondkarren tussen toeterende chauffeurs eindelijk afsluiten, wanneer ik mijn auto voor Valid Parking bij de portier van het hotel inlever. Als aangename verrassing geeft het hotel mij een gratis upgrade naar een suite. Naast een grote slaapkamer en ruimte badkamer beschikt mijn suite ook over een gang met kastenwand en een aparte zitruimte. Het is dat ik zo moe ben. Anders was ik vanavond verstoppertje in mijn eentje gaan spelen. :-)

  • 05 April 2013 - 20:33

    Jan Kouijzer:

    haha, je vermaakt je wel, zo te lezen. Veel plezier! Hier wordt het morgen ook 10 graden...

  • 05 April 2013 - 20:49

    Aartje.:

    hoi lieverd,je bent weer helemaal in je element.bedankt lieverd,hou van je ,dikke pakkerd van je moedertje.

  • 05 April 2013 - 21:50

    Truus:

    hallo jolanda wat een dag heb je achter de rug en zeker vermoeiend lekker uit rusten en morgen gezond weer op liefs van mij truussie met een kussie xxxxxxx

  • 05 April 2013 - 22:50

    Simone:

    Da's even heel wat anders dan onze recente vakantiefoto's met sneeuw en roodgeverfde houten huizen :) Maar mooi zijn de foto's wel! Oftewel: smaakt naar meer.....

  • 06 April 2013 - 13:08

    Martin:

    Hoi Jolanda, Heel erg leuk reisverslag. Tijdens het lezen ervan heb ik het idee of ik met je mee aan het reizen ben. Kijk aan naar je volgende reisverslag :-)

    groetjes,
    Martin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolanda

Actief sinds 24 Aug. 2010
Verslag gelezen: 550
Totaal aantal bezoekers 334724

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 29 Juni 2013

Portugal. Van Porto naar Faro.

05 April 2013 - 13 April 2013

Naar de Verenigde Arabische Emiraten en Oman.

20 December 2012 - 27 December 2012

Een week naar Israel.

14 September 2012 - 25 September 2012

Twaalf dagen naar Middellandse Zee kust Turkije.

27 Augustus 2012 - 02 September 2012

Korte zon vakantie naar Korfoe.

02 Augustus 2012 - 11 Augustus 2012

Tien dagen naar Kos.

22 Juni 2012 - 26 Juni 2012

Een korte vakantie naar Lesbos.

15 Juni 2012 - 19 Juni 2012

Samos

26 Mei 2012 - 28 Mei 2012

Kopenhagen.

16 Mei 2012 - 20 Mei 2012

Letland en Litouwen.

22 Maart 2012 - 25 Maart 2012

Jacht op Noorderlicht in IJsland.

11 December 2011 - 26 December 2011

Kenia. Safari en strand.

19 Augustus 2011 - 10 September 2011

Zuidoost Europa. Zomer 2011.

11 Juni 2011 - 17 Juni 2011

Een weekje Madrid en omgeving.

05 Mei 2011 - 12 Mei 2011

Santorini

15 Januari 2011 - 22 Januari 2011

Weekje Mövenpick in El Gouna (Egypte)

12 December 2010 - 19 December 2010

Fuerteventura

11 November 2010 - 02 December 2010

India en Nepal

10 Oktober 2010 - 04 November 2010

China: Land van de Draken.

23 September 2010 - 03 Oktober 2010

Elf dagen naar het land van de Farao's.

20 Augustus 2010 - 09 September 2010

Praag, Boedapest & Kroatië. Augustus 2010.

31 Mei 2010 - 14 Juni 2010

Syrië en Jordanië

30 April 2010 - 07 Mei 2010

Moskou en St. Petersburg

Landen bezocht: