Agra - Reisverslag uit Agra, India van Jolanda - WaarBenJij.nu Agra - Reisverslag uit Agra, India van Jolanda - WaarBenJij.nu

Agra

Door: GlobetrotterJo

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

18 November 2010 | India, Agra

Vandaag verkennen we Agra. Agra was in de 16de en 17de eeuw de hoofdstad van de Mogols, de plaats van waaruit het enorme keizerrijk werd bestuurd. De stad bloeide en trok handwerklieden uit Perzië, Centraal-Azië en andere delen van India. Weelderige forten en mausolea werden gebouwd en tuinen aangelegd. Agra lag op een strategische positie aan de oever van een rivier en aan de weg die van Oost- naar West-Indië liep. Het was een belangrijke handelspost, die bezocht werd door reizigers en kooplieden uit de hele wereld. Het meest bekende gebouw van Agra is natuurlijk de Taj Mahal. De Taj Mahal, één van de beroemdste gebouwen in de wereld, houdt de herinnering aan de Mogol keizer Shah Jahan en zijn lievelingsvrouw Mumtaz Mahal levendig. De graftombe in de aardse versie van de islamitische paradijstuin kostte omgerekend destijds al bijna 800.000 euro en 500 kilo goud. Zo’n 20.000 arbeiders werkten er bijna 22 jaar aan. De Taj Mahal werd voltooid in 1653. In de ochtend bezoeken we dit schitterende gebouw, dat op de lijst van de nieuwe wereldwonderen staat. Aan het begin van de middag gaan we naar een Sikh tempel. Het Sikhisme is een hervormingsgezinde religie die in de 15de eeuw door een goeroe werd gesticht. Sikhs geloven in één God, die geen speciale gedaante kent, en verzetten zich tegen afgoderij en het kastenstelsel. Mannelijke Sikhs zijn te herkennen aan hun tulband en worden geacht de vijf K’s te dragen: kesh (lang haar), kaccha (korte broek onder de lange broek), kirpan (dolk), kangha (kam) en kara (armband). Het zijn symbolen voor: respect voor God, monogaam gedrag, verdedigen wat goed is, verzorging en een herinnering dat je handen goed werk moeten verrichten. In de gaarkeuken in de tempel worden maaltijden voor armen bereid. De tempel is eenvoudig en zonder versiering. De Sikhs komen op mij een beetje over als het Leger des Heils. Maar dan mét tulband en zónder Majoor Bosshardt. Ons laatste bezoek van vandaag is aan het Agra fort. Dit fort werd gebouwd tussen 1565 en 1573. De indrukwekkende borstwering van rood zandsteen vormt een halve maan op de westoever van de rivier de Yamuna. Daarbinnen ligt een enorm complex met gebouwen in allerlei stijlen. Rond het fort loopt een diepe slotgracht die ooit gevuld was met rivierwater. Het is een top dag van deze reis door noordelijk India. Ik trakteer mijzelf in de avond nog een keer op een Ayurveda massage. Weliswaar is mijn naam niet Mumtaz Mahal. Maar natuurlijk weerhoudt niets mij ervan om mijzelf als mijn eigen lievelingsvrouw te behandelen. :-)

• 19 November 2010 - 12:22

Wim:

Ha zusje,
    Bijzonder land India niet ?
    Herken heel veel uit je verslagen en foto's. Veel plezier en ben alvast beetje jaloers op je bezoek aan Nepal.

xxx

• 19 November 2010 - 14:27

TRUUS:

HALLO JOLANDA IK HEB WEER GENOTEN VAN JE REIS VERSLAG JA DAT ROEIEN HE NAAR JE HOTEL DOEN ZE VAST OM JE HONGERIG TE MAKEN HA HA EN EEN MASAGGGE EXTRA IS NOOIT WEG GENIET HEERLIJK WENS JE NOG VELE MOOIEDAGEN LIEFS VAN JE TANTE TRUUS XXXX

• 21 November 2010 - 10:34

TRUUS:

hallo lieve nicht ik feliciteer je van harte met de verjaardag van je mannetje e n als je weer terug bent kunnen jullie het gezellig samen weer vieren vind het super die foto"s te zien wat internet toch allemaal terweeg kan brengen ,ha ha zit zo in indie bij jou geniet en ik blijf je volgen op afstand ha ha liefs van je tanteje truusje xxxx