Molyvos en omgeving. - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Jolanda - WaarBenJij.nu Molyvos en omgeving. - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Jolanda - WaarBenJij.nu

Molyvos en omgeving.

Door: GlobetrotterJo

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

23 Juni 2012 | Griekenland, Athene

Mijn hotel ligt aan de noordkant van het eiland Lesbos vlakbij het plaatsje Molyvos. En vandaag verken ik het plaatsje Molyvos en omgeving. Molyvos heeft zich ontwikkeld tot het bekendste toeristencentrum op Lesbos. Het is de meest schilderachtige plaatsje op het eiland en ligt in een streek die in de oudheid vermaard was om zijn wijnbouw. Ooit was het samen met Mytilini de ruggengraad van het eiland in de drukke handel met Klein-Azië en het Griekse vasteland. Er is nog maar weinig over van de klassieke stad uit de oudheid, maar er zijn talrijke herenhuizen die door islamitische landeigenaren werden gebouwd tijdens de periode van overheersing door de Turken. De pittoreske haven en straatjes met trapsgewijs gebouwde huizen zijn uitgeroepen tot beschermde monumenten. De aanblik van de kleurrijke huisjes tegen de berg met bovenaan de burcht is prachtig. Ik begin mijn verkenning van Molyvos met een bezoek aan het oude kasteel, dat boven op de top van de berg ligt. Het Byzantijnse kasteel werd in 1128 ingenomen door de Venetianen. Vanaf 1355 was het eiland Samos in de handen van een Genuese familie. Zij verfraaiden en versterkten de burcht in het besef van de strategische ligging van het eiland Samos en de burcht. Het kasteel beschermde de belangrijke haven van Molyvos van waaruit de olijven en olijven olie werden getransporteerd. De burcht viel in 1462 in Turkse handen. Het uitzicht vanaf de burcht over de bergen en de zee is schitterend. Op een terrasje boven bij de burcht geniet ik van het prachtige vergezicht over baaien tot aan de kust van Turkije. Na het bezoek aan de burcht verken ik het plaatsje Molyvos. Het is een erg leuk plaatsje, dat in het voorseizoen ondanks de vele restaurant, terrasjes en souvenir shops nog niet druk overkomt. Na een tijdlang rondstappen in het plaatsje gaat de lunch van tonijnsalade met vers gebakken bruin brood er prima in. Na de lunch volg ik een prachtige route door de bergen aan de noordkant van het eiland. Samos is hier uitbundig groen en gedurende bijna de hele route heb ik uitzicht op de zee, baaien en de kust van Turkije. Wanneer ik de schrijver van reisgidsen zou zijn, zou ik bij deze route zeker een term als ‘aanrader’ gebruiken aangeduid met zo’n handje met een duim naar boven. Na ongeveer een uur rijden kom ik aan bij het plaatsje Mantamados. Hier ligt het 17de-eeuwse Moni Taxiarchon klooster. Het klooster herbergt de zwarte icoon van de aartsengel Michael, volgens de overlevering vervaardigd van modder en het bloed van door Osmanen vermoorde monniken. Op de terugweg van Mantamados naar Molyvos maak ik een stop in Skala Sykaminias. Dit is een schilderachtig vissershaventje met een havenkappelletje dat op een rots is de zee is gebouwd. De pittoreske haven met restaurants is een gezellige plek. Vanaf het vissersdorp is er uitzicht op Turkije en rondom het dorp liggen een aantal fraaie stranden. Na een bezoek aan één van die stranden rijd ik terug naar mijn hotel. Zo aan het einde van de middag is de zon minder fel en de hitte minder intens. Heerlijk dus om nog even twee uurtjes te genieten bij het zwembad. Een prima afsluiting van een mooie dag van verkenning op Lesbos.

• 23 Juni 2012 - 21:01

TRUUS :

HALLO JOLANDA WAT EEN MOOIE OMGEVING WEER JE HEB WEER VEEL GEZIEN JE BENT ER MAAR DRUK MEE WANDELEN HEER LIJK OP HET TERRAS BIJ HET ZWEMBAD HEERLIJK ETEN TOCH JAMMER DAT JE MANNETJE ER NIET BIJ IS DAN WAS HET DUBBEL GENIETEN ,WIJ HEBBEN HIER VAN DAAG OOK EEN AARDIGE DAG GEHAD MET HET ZONNETJE MORGEN REGEN EN DAN GAAN WE NAAR PAULINE EN LEVAI EN ROSALIE EVEN GEZELLIG BIJ TOKKEN HA HA IIK BEDANK JE WEER VOOR JE MOOIE REISVERSLAG EN FOTO"S IK WENS JE EEN FIJNE AVOND EN GOEDE NACHT RUST LIEFS VAN MIJ TRUUSSIE MET EEN KUSSIE

• 23 Juni 2012 - 21:14

Aartje.:

hoi lieverd,met verrassing naar je reisverslag en foto''s gekeken. van die mooie beelden krijg je wel de vakantie kriebels,(leuk autotje heb je) ;-) fijn dat het zo goed met je gaat,we reizen met je mee via je mails.het is leuk om te zien dat het nog niet zo druk is op de terrasjes,met die heerlijke gammelige stoeltjes waar ze de lekkerste maaltijden maken. morgen weer een heel fijne dag.slaap lekker. heel heel veel liefs van jouw oudjes