Een tocht naar het westelijk deel van Lesbos. - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Jolanda - WaarBenJij.nu Een tocht naar het westelijk deel van Lesbos. - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Jolanda - WaarBenJij.nu

Een tocht naar het westelijk deel van Lesbos.

Door: GlobetrotterJo

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

24 Juni 2012 | Griekenland, Athene

Vandaag maak ik een tocht naar het westelijk deel van het eiland. Mijn doel: een bezoek aan het Versteende Bos van Lesbos. Mijn eerste stop maak ik in Petra. Dit toeristische plaatsje ligt vlakbij Molyvos. Petra heeft een druk strandleven door de zandstranden die hier aanwezig zijn. In Petra is de eerste agro-toeristische vrouwen coöperatie opgericht, die door kamerverhuur de vrouwen een eigen inkomen, en dus grotere zelfstandigheid, probeert te geven. Bezienswaardig is de midden in het dorp op een rots gebouwde pelgrimskerk de Zoet kussende Moeder Gods uit de eerste helft van de 19de eeuw. Een trap met heel veel treden leidt naar deze basiliek met drie schepen. Het verkoelende briesje boven op de rots is meer dan aangenaam. Ook vandaag is het weer een bloedhete dag. Na een drankje op de boulevard vervolg ik mijn tocht naar het westelijk deel van Samos. Het is één en al haarspeldbochten rijden over vaak smalle wegen. Onderweg wordt de natuur steeds droger tot hij in de omgeving van Sigri op een maandlandschap begint te lijken. Tijdens mijn tocht bezoek ik een tweetal kloosters. Het klooster van Perivoli is gelegen in een mooie groene vallei in het westelijk deel van het eiland. Perivoli betekent ‘tuin’ en in de omgeving rondom het klooster staan schitterende struiken met bloemen. De kerk van het klooster werd gebouwd in de 13de eeuw. De belangrijkste wandschilderingen dateren echter uit de 16e eeuw. Het Ypsilou klooster is gebouwd bovenop de krater van een slapende vulkaan. Het klooster is gebouwd in 1101. Vanaf het hooggelegen klooster is er een fantastisch uitzicht over het gehele westelijk deel van het eiland en een deel van Turkije. In het dorpje Antissa bezoek ik het mooie dorpsplein. Op het door platanen in schaduw ondergedompelde plein spelen Griekse mannen boordspelen met elkaar, maken ouderen een praatje en loopt een Grieks orthodoxe priester rond. Tot slot rijd ik naar het versteende bos. Het natuurlijk monument van het versteende bos is uniek voor heel Europa. Alleen in de Verenigde Staten in Arizona is een vergelijkbaar bos te vinden, echter veel kleiner en met minder betekenis. Het zijn sequoiabomen uit de oertijd die ongeveer twintig miljoen jaar oud zijn. In die tijd was het gebied enorm bosrijk. Er waren veel dennen, beuken, platanen, palmen en sequoiabomen. Flora die nu niet meer in Europa groeit. Bovendien waren er in het gebied rond Lesbos een groot aantal actieve vulkanen. Het is door hun aanwezigheid dat het versteende bos is ontstaan. Door dioxiderijk water uit warmwaterbronnen, het gevolg van een periode met veel vulkanische activiteit, versteenden de bomen, waarna ze later door een prehistorische vulkaanuitbarsting opnieuw bedekt en door erosie weer blootgelegd werden. Op een terrein van 15.000 hectare zijn een beperkt aantal bomen zichtbaar doordat het vulkanisch materiaal dat hen bedekte, uit elkaar gevallen is. De bomen hebben vaak sensationele kleuren en op sommige van de versteende bomen zijn zelfs nog jaarringen te zien. De meeste bomen zijn echter nog steeds bedolven onder de vulkanische aarde. De regering heeft het gebied de status van Nationaal Bos gegeven. Na een lange wandeling over het terrein besluit ik om niet ook nog de zuidkust te verkennen, maar in plaats daarvan rechtstreeks naar Molyvos terug te rijden. Ook lui zijn hoort tenslotte bij een vakantie. Rond drie uur parkeer ik mijn auto bij de haven om te genieten van een late lunch met moussaka. Daarna rijd ik naar het hotel terug. Heerlijk om nog even bij het zwembad te relaxen met een goed boek en regelmaat een baantje trekken in het verkoelende water. Hoewel ik normaliter meer een mens van verkennen dan van zonneb(r)aden ben, denk ik dat ik morgen ook maar de dag relaxed bij de pool ga doorbrengen. Tenslotte. Er komen weer drukke maanden aan en bij het huidige zomerweer in Nederland kan het wel weer even duren voor ik het zoveel zonnestralen zie regenen.

  • 24 Juni 2012 - 19:55

    TRUUS :

    HALLO JOLANDA WEER VEEL GEZIEN VAN DAAG HEB IK GELEZEN EN WAT EEN STRALEND WEER HEB JE DAAR HIER IS HET REGENACHTIG EN VEEL WIND WE ZIJN VAN DAAG BIJ PAULINE GEWEEST EN IK MOES JE DE HARTELIJKE GROETEN OVERBRENGEN ,EN JA MEIS IK GEEF JE GELIJK HEERLIJK BIJ HET ZWEMBAD MET EEN BOEK WAND DAT ZIE IK HIER NOG EVEN NIET GEBEUREN OP HET BALKON IS HET NU OOK NIET ALLES DUS GENIET ZO LANG HET KAN EN IK WENS JE LIEFS VAN WIM EN TRUUSSIE MET EEN KUSSIE XXX

  • 24 Juni 2012 - 20:08

    Aartje.:

    hoi lieverd,mooi om het versteende bos te zien,en de kerk van de Zoet kussende Moeder Gods,hoe komen ze op die naam,ach moeders kusjes zijn toch altijd zoet ;-) je hebt vandaag weer veel gezien maar gelijk heb je dat je het morgen ook wat rustig aan wil doen .geniet nog maar van het heerlijke weer,en van de Griekse keuken.voor straks lekker slapen ,en morgen weer kwiek opstaan ,bedankt voor het mooie verslag en de foto''s.heel veel liefs en een heel goeie vlucht naar je toch wel dierbare Nederland . Hou van je .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolanda

Actief sinds 24 Aug. 2010
Verslag gelezen: 1116
Totaal aantal bezoekers 351044

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 29 Juni 2013

Portugal. Van Porto naar Faro.

05 April 2013 - 13 April 2013

Naar de Verenigde Arabische Emiraten en Oman.

20 December 2012 - 27 December 2012

Een week naar Israel.

14 September 2012 - 25 September 2012

Twaalf dagen naar Middellandse Zee kust Turkije.

27 Augustus 2012 - 02 September 2012

Korte zon vakantie naar Korfoe.

02 Augustus 2012 - 11 Augustus 2012

Tien dagen naar Kos.

22 Juni 2012 - 26 Juni 2012

Een korte vakantie naar Lesbos.

15 Juni 2012 - 19 Juni 2012

Samos

26 Mei 2012 - 28 Mei 2012

Kopenhagen.

16 Mei 2012 - 20 Mei 2012

Letland en Litouwen.

22 Maart 2012 - 25 Maart 2012

Jacht op Noorderlicht in IJsland.

11 December 2011 - 26 December 2011

Kenia. Safari en strand.

19 Augustus 2011 - 10 September 2011

Zuidoost Europa. Zomer 2011.

11 Juni 2011 - 17 Juni 2011

Een weekje Madrid en omgeving.

05 Mei 2011 - 12 Mei 2011

Santorini

15 Januari 2011 - 22 Januari 2011

Weekje Mövenpick in El Gouna (Egypte)

12 December 2010 - 19 December 2010

Fuerteventura

11 November 2010 - 02 December 2010

India en Nepal

10 Oktober 2010 - 04 November 2010

China: Land van de Draken.

23 September 2010 - 03 Oktober 2010

Elf dagen naar het land van de Farao's.

20 Augustus 2010 - 09 September 2010

Praag, Boedapest & Kroatië. Augustus 2010.

31 Mei 2010 - 14 Juni 2010

Syrië en Jordanië

30 April 2010 - 07 Mei 2010

Moskou en St. Petersburg

Landen bezocht: