Reis naar het Land van de Draken: China. - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Jolanda - WaarBenJij.nu Reis naar het Land van de Draken: China. - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Jolanda - WaarBenJij.nu

Reis naar het Land van de Draken: China.

Door: GlobetrotterJo

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

09 Oktober 2010 | Nederland, Amersfoort

Op zondag 10 oktober vertrek ik met een vlucht van Lufthansa van Schiphol naar Frankfurt om van daaruit verder te vliegen naar Shanghai. Een lange reis naar het Land van de Draken. Ik zal drieënhalve week door China gaan trekken. De Volkrepubliek China is met een oppervlakte van bijna tien miljoen vierkante kilometer één van de grootste landen in de wereld. Meer dan twintig procent van de wereldbevolking woont in China. China grenst aan veertien landen en heeft een kustlijn van 20.000 kilometer lengte. Het land beslaat niet alleen een groot deel van het Aziatisch continent, maar is in geografisch opzicht ook een land van extremen. Ongeveer 65 procent van de Volksrepubliek is dunbevolkt berggebied. In China staat de hoogste berg ter wereld: de Mount Everest met een hoogte van 8.848 meter. Ook kent China het op één na laagst gelegen gebied ter wereld, dat 154 meter onder de zeespiegel ligt. Vrijwel alle rivieren stromen naar het laaggelegen oosten, dat dichtbevolkt is en intensief wordt verbouwd. De rivier de Yangtze is met zijn 6.380 kilometer de op twee na langste rivier in de wereld. China is een mengelmoes van economisch succes en nog middeleeuws land. Niet ver van de hektik en rijkdom van de handelsmetropolen trekt de waterbuffel de ploeg en zijn ezelskarren een normaal transportmiddel. De Chinezen gaan er prat op dat ze tot één van de oudste beschavingen in de wereld behoren. De Chinese geschiedenis wordt gekenmerkt door dramatische machtwisselingen tussen rivaliserende partijen, door impulsen van buitenaf, tijden van vrede en voorspoed, desintegratie van het rijk door corrupte en politieke spelletjes en cyclische opkomst van ambitieuze leiders. Een land met zoveel afwisseling in klimaat, landschap en een lange geschiedenis biedt alle ingrediënten voor een schitterende reis. Mijn reis zal me bij vele van de onvergetelijke hoogtepunten van China brengen. Van een moderne stad als Shanghai tot Beijing met zijn keizerlijke verleden. Van het indrukwekkende Terracotta leger in Xian tot een meerdaagse cruise over de machtige Yangtze rivier met zijn diepe kloven. Ook zal ik rondtrekken in de provincie Yunnan, aan de voet van de Himalaya met zijn kleurrijke bevolking. Ik zal Guilin, één van de mooiste natuurgebieden van China, bekend om de fascinerende kalksteenformaties, zien. Een ander hoogtepunt is de cruise over de Li rivier naar Yangshuo gevolgd door een aantal dagen in de idyllische omgeving van het Karst gebergte. China, land van hemelse tempels en keizerlijke verblijven, ommuurde steden, besneeuwde bergen en groene rijstvelden, stoffige markten en hippe winkels, snelle zakenmannen en oude mannen in traditionele kleding. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat ik me tijdens deze reis als een vis in het water zal voelen. Waarom? Volgens de Europese astrologie ben ik een vis. Je weet wel: dat sterrenbeeld dat als waterteken in beweging moet zijn en als kernkwaliteiten invoelend, artistiek en spiritueel meekrijgt en als valkuilen dromend, sceptisch en gekwetst. In de Chinese astrologie ben ik echter een draak. Een sterrenbeeld dat volgens de omschrijving trots, levendig, enthousiast, extravert en inspirerend is. Een perfectionist, ambitieus, alert en direct met veel zelfvertrouwen en intelligentie. Draken hebben veel energie en een impulsieve handelswijze, leven van moment tot moment en hebben niet zo veel geduld. Ik heb niet zo veel met deze standaard beschrijvingen van x in een doosje. Maar ik verheug me erop om weer in beweging te komen en als Globetrotter heel intens van moment tot moment, van verkenning tot verkenning, te leven. China: Land van de Draken. Deze vuurspuwende vis komt eraan. ;-)

  • 09 Oktober 2010 - 15:58

    Claudia :

    En deze rat wenst je een hele goede reis!!!

  • 12 Oktober 2010 - 14:47

    Lizanne:

    Hallo draakje!;-)

    Ik heb eindelijk al je verslagen gelezen/fotos bekeken van je trip met Frans, en kijk uit naar je verslagen van China!
    Je inleiding is in ieder geval enthousiasmerend!
    Ben erg benieuwd!
    Hier alles z'n gangetje!

    Dikke kus,
    Babe/maagd/hond(om in sterrenbeelden te blijven;-)

  • 13 Oktober 2010 - 09:39

    Frans:

    Draken, ratten, honden en hanen. Wordt wel een beestenboel zo ;-). Have fun en geduld met de groep ;-). Kan altijd nog een drakevlammetje achter hun kont doen ontbranden wanneer het niet opschiet

  • 14 Oktober 2010 - 20:36

    Simone:

    Ha Laiverd!

    Je hebt het maar druk met al dat gereis :) Zittend achter mijn bureau thuis kan ik volop meegenieten van je verhalen en vooral ook je prachtige foto's. Ik heb al heel wat foto's gezien die ik ook had willen maken.... Ben ook erg benieuwd naar Yunnan, want daar heb ik veel goede verhalen over gehoord... Have fun en tot over 3 weekjes!

    Knuffel,
    Simone

  • 01 November 2010 - 15:12

    TRUUS V D OUDENALDE:

    HALLO JOLANDA HEB DE FO"S GEZIEN MEIS WAT MOOI LIEFS VAN MIJ TRUUS

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolanda

Actief sinds 24 Aug. 2010
Verslag gelezen: 633
Totaal aantal bezoekers 334578

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 29 Juni 2013

Portugal. Van Porto naar Faro.

05 April 2013 - 13 April 2013

Naar de Verenigde Arabische Emiraten en Oman.

20 December 2012 - 27 December 2012

Een week naar Israel.

14 September 2012 - 25 September 2012

Twaalf dagen naar Middellandse Zee kust Turkije.

27 Augustus 2012 - 02 September 2012

Korte zon vakantie naar Korfoe.

02 Augustus 2012 - 11 Augustus 2012

Tien dagen naar Kos.

22 Juni 2012 - 26 Juni 2012

Een korte vakantie naar Lesbos.

15 Juni 2012 - 19 Juni 2012

Samos

26 Mei 2012 - 28 Mei 2012

Kopenhagen.

16 Mei 2012 - 20 Mei 2012

Letland en Litouwen.

22 Maart 2012 - 25 Maart 2012

Jacht op Noorderlicht in IJsland.

11 December 2011 - 26 December 2011

Kenia. Safari en strand.

19 Augustus 2011 - 10 September 2011

Zuidoost Europa. Zomer 2011.

11 Juni 2011 - 17 Juni 2011

Een weekje Madrid en omgeving.

05 Mei 2011 - 12 Mei 2011

Santorini

15 Januari 2011 - 22 Januari 2011

Weekje Mövenpick in El Gouna (Egypte)

12 December 2010 - 19 December 2010

Fuerteventura

11 November 2010 - 02 December 2010

India en Nepal

10 Oktober 2010 - 04 November 2010

China: Land van de Draken.

23 September 2010 - 03 Oktober 2010

Elf dagen naar het land van de Farao's.

20 Augustus 2010 - 09 September 2010

Praag, Boedapest & Kroatië. Augustus 2010.

31 Mei 2010 - 14 Juni 2010

Syrië en Jordanië

30 April 2010 - 07 Mei 2010

Moskou en St. Petersburg

Landen bezocht: