Veel voetstappen in Praag en Boedapest. - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Jolanda - WaarBenJij.nu Veel voetstappen in Praag en Boedapest. - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Jolanda - WaarBenJij.nu

Veel voetstappen in Praag en Boedapest.

Door: GlobetrotterJo

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

24 Augustus 2010 | Hongarije, Boedapest

Sinds een paar dagen onderweg tijdens onze reis naar Kroatië. De tocht er naartoe gebruiken we om twee historische steden in Europa te bekijken. Eerst maken we een stop in Praag. Praag, de hoofdstad van Tsjechië, wordt beschouwd als één van de mooiste steden van Europa en het historisch centrum staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco. De Gouden Stad, zoals de bijnaam van Praag luidt, ligt aan de rivier de Moldau. Praag kent vele hoogtepunten. De contouren van de stad zijn in de loop van de tijd bepaald door keizers, kunstenaars en geloofsgemeenschappen. Zo zijn er de Praagse Burcht en de St.-Vituskathedaal. Twee gotische meesterwerken. De prachtige Karelsbrug kent een zeshonderd jaar lange geschiedenis van processies, oorlogen en executies. Het bijzondere Oude Stadsplein vormt het hart van Praag. In de 11de eeuw werd hier een markt gehouden, maar het Oude Stadshuis dateert pas van 1338, toen Jan van Luxemburg de burgers van Praag toestemming gaf om een stadsraad te vormen. Het is tegenwoordig een levendig plein met terrassen voor beschilderde gevels, en paard-en-wagens waarmee toeristen tochtjes door de stad kunnen maken en straatverkopers die hun koopwaar uitstallen. Een gezellige plek om te zijn. In de avonduren genieten we van alle levendigheid tijdens onze maaltijd op één van de vele terrasjes. Los van alle historische pracht en praal is Praag voor alles ook een gezellige stad. In de mooie straten zijn terrasjes, barretjes en heel veel winkels. Normaal is shoppen niet echt mijn ding, maar bij het zien van moderne designer kettingen van zilver en amber kan ik mijn kooplust niet bedwingen. Op zaterdagavond bezoeken we de Knzik fontein. In de zomermaanden zorgen de 50 pompen, 3000 waterstralen en ruim 1200 lichten van de fontein elke avond voor een duizelingwekkend staaltje van hydromechanische choreografie. Een stukje buiten het centrum van Praag ligt kasteel Troje. Graaf Sternberk begon met de bouw van dit vroeg Barokke kasteel in 1679. De familie Sternberk was één van de oudste adellijke families in Tsjechië en het kasteel was bedoeld als symbool van eer voor zijn bezitter. Het is een schitterend onderhouden kasteel, maar de verhalen van de gids tijdens de rondleiding door het kasteel duren wel heel lang. Logisch, want mijn Tsjechisch is niet echt om over naar huis te schrijven. ;-) Het is onbekend wanneer de joden precies naar Praag kwamen, maar historische bronnen melden de verwoesting van een joodse nederzetting in de 13de eeuw. De volgende vijfhonderd jaar moesten de joden binnen een getto op de plek van het huidige Josefov wonen, werken en studeren. De ruimte die ze ter beschikking hadden, was zo klein dat ze hun doden in lagen boven elkaar moesten begraven. Wij bezoeken de oude begraafplaats met honderden graven met scheefstaande en over elkaar staande grafstenen. Het is een getuigenis van de manier waarop de joden werden behandeld in Praag. Zelfs in de dood opgesloten in een getto. Ook brengen we een bezoek aan de Oud-Nieuw synagoge. Deze synagoge heeft turbulente tijden gekend, waaronder pogroms en branden, en is vaak een toevluchtsoord geweest voor de vervolgde Joodse gemeenschap. Deze synagoge is de oudste nog bestaande synagoge in Europa. Trouwens: een keppel blijkt Frans prima te staan. :-) Een andere plek die we bezoeken in Praag is het Loreto heiligdom. Midden in dit mooie 17de-eeuwse barokke pelgrimsoord staat het pronkstuk waaraan het Loreto heiligdom zijn faam dankt: een replica van het Santa Casa in het Italiaanse Loreto, waar de Heilige Maagd Maria volgens de overlevering de incarnatie zou hebben ontvangen. Toen de Maria cultus zich snel verspreidde, doken overal in Europa kopieën van het huis op. Het Praagse Santa Clara wordt beschouwd als de beste replica. De reis van Praag naar Boedapest verloopt prima. Bij het schitterende zonnige weer rijden we met open dak. Twee tomaatjes aan het einde van de dag is overdreven om te zeggen, maar enigszins aangebrand blijken we toch wel te zijn. Daarna twee dagen in de hoofdstad van Hongarije: Boedapest. De stad ligt in de Donau bocht en staat bekend om zijn grootte, elegantie en moderne, levendige uitstraling. Ook in deze stad weer veel verkennen, waarbij naast de metro de benenwagen intensief wordt ingezet. De Kettingbrug, de Burchtwijk, de St. Stefan basiliek, het parlement en het Heldenplein. Alle zogeheten hoogtepunten van Boedapest worden bezocht. En net als in Praag worden we ook in Boedapest op schitterend zomerweer getrakteerd, waarbij het in de avonduren goed toeven is op een terrasje. Zo dadelijk mijn voeten – en natuurlijk de rest van mijn lichaam – weer een nachtje rust gunnen. Morgenochtend weer verder reizen.

• 25 Augustus 2010 - 22:08

Claudia:

Hoi Jolanda,
    Wat leuk zo: een keer aan de 'andere' kant van deze site!!
    Veel plezier nog deze reis, natuurlijk volgen we jullie op de voet....