Via Timna Nationaal Park en Masada naar Jeruzalem. - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Jolanda - WaarBenJij.nu Via Timna Nationaal Park en Masada naar Jeruzalem. - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Jolanda - WaarBenJij.nu

Via Timna Nationaal Park en Masada naar Jeruzalem.

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

23 December 2012 | Israel, Jeruzalem

Vandaag vertrek ik al vroeg in de ochtend van Eilat naar Jeruzalem. Mijn weg door de Negev woestijn en langs de Dode Zee onderbrekend met twee stops. De eerste stop maak ik op slechts dertig kilometer noordelijk van Eilat bij het Nationaal Park Timna. Uit overblijfselen blijkt dat de mijnen van Timna al van 3000 v.Chr. dateren. Rond 1500 v.Chr. vonden de Egyptenaren hier koper. Ze lieten twee tempels achter, gewijd aan de godin Hathor, beschermster van de mijnen. De mijnen waren nog in gebruik onder de Romeinen, waarna ze verlaten werden. Los van de oude kopermijnen is het park vooral bekend vanwege zijn overweldigende natuur. Hoge rotsmuren, smalle spelonken en kloven vormen een surrealistisch landschap. Het gebied dat enkele opvallende door winderosie gevormde paddenstoelachtige steenvormen en bijzonder gevormde rotsformaties telt, wordt beschermd als nationaal park. Aan de meest zuidelijke kant van de Dode Zee even over de helft van mijn route naar Jeruzalem ligt Masada. Dit afgelegen bergfort op 440 meter boven de Dode Zee werd al in de 1ste of 2de eeuw v.Chr. gebouwd en daarna vergroot en versterkt door Herodes, die twee luxueuze paleiscomplexen toevoegde. Na de dood van Herodes ging het fort over in Romeinse handen, maar in 66 n.Chr. werd het tijdens de Eerste Joodse opstand ingenomen door de Zeloten. Nadat de Romeinen de rebellen in Jeruzalem hadden verslagen, bleef Masada het laatste Joodse bolwerk. Minder dan duizend verdedigers weerstonden twee jaar lang de Romeinse belegering voordat in 73 n.Chr. de linies werden doorbroken. Tegenwoordig zijn de archeologische restanten van het Hangend Paleis, het Westelijk Paleis, het Caldarium en de synagoge op een luie manier met een kabelbaan te bereiken. Het bergfort is veel groter dan ik had gedacht. Het komt over als een kleine stad van paleizen en verdedigingswerken. Hoog gelegen op een rots is het uitzicht over de Dode Zee schitterend en is goed voor te stellen, dat de Romeinen een zware klus hadden om dit laatste bolwerk in te nemen. Na mijn bezoek aan Masada rijd ik door naar Jeruzalem. Vlakbij Jericho rijd ik vanaf de Dode Zee over een hoofdweg naar Jeruzalem. Dit is het gebied van de Palestijnse Westoever. Naast de Israëlische gele nummerborden zie ik dan ook veel witte Palestijnse kentekenplaten op de weg. Een grote wegblokkade met soldaten uit Israël passerend rijd ik het gebied van Jeruzalem in. Het is rond vijf uur en hartje winter valt de duisternis al vroeg. Ik rijd dan ook in het donker, met een navigatiesysteem dat het niet goed doet en een voor mij ongewone automaat- in plaats van schakelauto een hectische spits in. Vaak noemen mensen mij avontuurlijk, omdat ik naar allerlei plekken op de wereld trek en er ook niet voor schuw dat alleen te doen. Met dertig jaar reiservaring maak ik me niet zo snel nerveus. Maar. Ik moet bekennen, dat ik bumper aan bumper klevend met rondom mij heen getoeter in een chaotische grote stad en op zoek naar die ene straat met mijn hotel alles best even als avontuurlijk ervaar. Uiteindelijk vind ik mijn hotel, dat vlak bij de Poort van Herodes bij de oude stad ligt. In de avonduren maak ik mijn eerste wandeling door de nauwe straatjes, langs de oude muren en de vele kleine winkeltjes. Ik loop door de Via Dolorosa, de straat die wordt vereerd als de route die Christus liep toen hij naar zijn kruisiging werd geleid. Over de nauwe geplaveide straatjes omspannen door stenen bogen en met veel trappen lopen veel orthodoxe Joden rond. Gekleed in lange zwarte jassen, met een zwarte hoed en met lange vlechten hangend langs hun gezicht. Op een terrasje roken Islamitisch mannen hun waterpijp. De oude stad ademt geschiedenis uit. Ik voel, dat ik verblijf in een historisch gedenkwaardige stad midden in het Heilige Land. Na een eenvoudige maaltijd van koosjer kippen- en lamsvlees loop ik via de prachtige Damascus poort weer de oude stad uit en keer terug naar mijn hotel. Met mijn vroege start en vele verkenningen van vandaag voel ik me moe. Bovendien is er morgen ook weer een dag van verkenning, wanneer ik de oude stad van Jeruzalem verder ga ontdekken. Tijd dus om mijn mandje in te kruipen. Laila tov, oftewel goedenacht in het Hebreeuws, voor de lezers van dit verslag.

  • 23 December 2012 - 21:16

    TRUUS:

    HALLO MOP DAT JIJ MOE BENT DAT KAN IK NAAR DEZE RONDLEIDING GOED BEGRIJPEN EN DAT JIJ AL ZO VEEL JAAR REIS ERVARING HEB PFFFFFFFFFFFFFFFF MEIS WE WORDEN OUD MAAR WIJ HEBBEN HET ER OOK WEL EENS OVER EN DAT MET DE AUTO IK ZOU MET ZWEET IN MIJN HANDEN ZITTEN MET AL DAT GETOETER HI HI MAAR JA JIJ BENT EEN GROTE MEID EN WEET WAT JE DOET IK ZOU ZEGGEN GENIET ZO VEEL JE KAN WAND HET LEVEN IS ZO WEER VOOR BIJ HET GAAT GELUKKIG GOED MET JE OUDERS HEB ZE NET AAN DE TELEFOON GEHAD BEDANKT DAT IK WEER MET JE MEE KON KIJKEN EN IK WENS JE EEN HEEL FIJN WEEKEND LIEFS VAN ONS WIMPPIE EN TRUUSSIE MET EEN KUSSIE XXXX

  • 23 December 2012 - 21:57

    Aartje.:

    dag lieve schat,we hebben weer genoten van de zeer indrukwekkende foto''s,en onze dochter is werkelijk een globetrotter,voor morgen weer een prachtige dag ,we denken veel aan je.houden van je ,en zijn trots op je,dag lieverd ,een dikke pakkerd van je Pa & Ma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolanda

Actief sinds 24 Aug. 2010
Verslag gelezen: 706
Totaal aantal bezoekers 334586

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 29 Juni 2013

Portugal. Van Porto naar Faro.

05 April 2013 - 13 April 2013

Naar de Verenigde Arabische Emiraten en Oman.

20 December 2012 - 27 December 2012

Een week naar Israel.

14 September 2012 - 25 September 2012

Twaalf dagen naar Middellandse Zee kust Turkije.

27 Augustus 2012 - 02 September 2012

Korte zon vakantie naar Korfoe.

02 Augustus 2012 - 11 Augustus 2012

Tien dagen naar Kos.

22 Juni 2012 - 26 Juni 2012

Een korte vakantie naar Lesbos.

15 Juni 2012 - 19 Juni 2012

Samos

26 Mei 2012 - 28 Mei 2012

Kopenhagen.

16 Mei 2012 - 20 Mei 2012

Letland en Litouwen.

22 Maart 2012 - 25 Maart 2012

Jacht op Noorderlicht in IJsland.

11 December 2011 - 26 December 2011

Kenia. Safari en strand.

19 Augustus 2011 - 10 September 2011

Zuidoost Europa. Zomer 2011.

11 Juni 2011 - 17 Juni 2011

Een weekje Madrid en omgeving.

05 Mei 2011 - 12 Mei 2011

Santorini

15 Januari 2011 - 22 Januari 2011

Weekje Mövenpick in El Gouna (Egypte)

12 December 2010 - 19 December 2010

Fuerteventura

11 November 2010 - 02 December 2010

India en Nepal

10 Oktober 2010 - 04 November 2010

China: Land van de Draken.

23 September 2010 - 03 Oktober 2010

Elf dagen naar het land van de Farao's.

20 Augustus 2010 - 09 September 2010

Praag, Boedapest & Kroatië. Augustus 2010.

31 Mei 2010 - 14 Juni 2010

Syrië en Jordanië

30 April 2010 - 07 Mei 2010

Moskou en St. Petersburg

Landen bezocht: