Bekeuring, bergen, boekgenot en bril. - Reisverslag uit Eilat, Israel van Jolanda - WaarBenJij.nu Bekeuring, bergen, boekgenot en bril. - Reisverslag uit Eilat, Israel van Jolanda - WaarBenJij.nu

Bekeuring, bergen, boekgenot en bril.

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

26 December 2012 | Israel, Eilat

Vandaag is mijn laatste dag in Israël. Morgen word ik na het ontbijt opgehaald om met de bus naar het vliegveld te gaan en naar Nederland terug te vliegen. Het is een dag die vooral in het teken van reizen zal staan. En dus: vandaag nog een dag maximaal genieten van het zonnige weer. Helaas blijkt na een heerlijk ontbijt de dag wat minder aangenaam te beginnen. Op de voorruit van mijn auto vind ik een bekeuring. Ik word beboet voor onbetaald parkeren. Een gepeperde rekening. Iets waar ik best van baal. De hele reis heb ik geen enkel risico genomen en telkens parkeerplekken of –garages gezocht. Ik was echt honderd procent in de veronderstelling, dat ik op die plek onbetaald kon parkeren. Anders had ik mijn auto wel neergezet op de gratis parkeerplaats bij het hotel. Helaas. Het is nu eenmaal zo. Weliswaar schud ik deze bestrafte dommigheid niet direct van mij af, zoals een hond dat doet met waterdruppels, maar mijn laatste dag er door laten verpesten? No way. In plaats daarvan doe ik in de middaguren ook geen geld in de meter. Nee. In plaats daarvan stop ik diezelfde parkeerbon weer netjes onder mijn ruitenwissers terug. Als je dan toch de hoofdprijs moet betalen, dan kan je er maar beter optimaal gebruik van maken. ☺ Inmiddels helemaal gewend aan mijn auto met automaat rijd ik naar de zuidelijke stranden van Eilat. Erg spectaculair ziet het strandplezier daar er niet uit en mijn grote teen in het water overtuigt me ervan, dat zonder wetsuit snorkelen te fris voor mij is. Echt. Er zijn grenzen aan stoerheid. Onderweg naar de zuidelijke stranden heb ik een wegwijzer zien staan met ‘Eilat mountains’. En dus besluit ik spontaan in plaats van strand voor een uitstapje naar het berggebied te kiezen. Een keuze waar ik blij mee ben, want het blijkt een mooi gebied te zijn. De bergen hebben grillige vormen en allerlei kleuren. In het gebied zijn paden voor wandelen en mountainbiken uitgezet. Eilat is dus niet alleen een oord voor luie zonaanbidders en duikers. Zelfs met mijn open sandaaltjes die alles behalve geschikt zijn voor lopen in ruig terrein, blijkt het op de geëgaliseerde paden prima wandelen te zijn. Op één van mijn wandelingen kom ik zelfs een steenbok tegen. Het beest staat een tijdlang doodstil en houdt mijn bewegingen goed in de gaten. Een mooi moment. Na het bezoek aan de bergen van Eilat keer ik terug naar het centrum om nog een wandeling te maken langs de jachthaven en over de boulevard. Bij een supermarkt koop ik wat te drinken en te snoepen om vervolgens terug te gaan naar het hotel. In de middaguren breng ik mijn tijd door op een ligbed bij het zwembad. Genietend van een heel erg spannend boek, verfrissend water en prima smakende maischips met pittige kaassmaak. Ook dat is vakantievieren met een grote V. Aan het einde van de middag lever ik mijn auto weer in bij het verhuurbedrijf. Na wat klungelen op mijn hotelkamer loop ik in de avonduren weer naar de boulevard om een hapje te eten. In alle winkels hangen grote aankondigen van vijftig tot wel tachtig procent korting. Aan de uitmonstering van de borden te zien, is het volgens mij hier altijd ‘sale’. Het zou me niets verbazen, wanneer de Joodse winkeliers prima op de hoogte zijn van de verkoop psychologie, dat een product van honderd euro minus zestig procent korting voor de gemiddelde naïeve koper echt veel meer als een koopje aanvoelt dan een product van veertig euro. Na mijn maaltijd loop ik één van de winkels binnen en trakteer mijzelf van mijn laatste Shekel op een Ray-Ban zonnebril. BTW vrij (Eilat is een belastingvrij oord) en met de grote korting is de bril nog goedkoper dan mijn parkeerboete van vandaag. Ik bedoel maar: koopje toch. ☺

  • 26 December 2012 - 22:08

    Aarte.:

    dag lieverd.zo te zien weer een heerlijke dag gehad.wat enig dat je een steenbok hebt gezien,maar jammer van de bekeuring,morgen een heel goeie reis naar huis meiske,hou van je,veel liefs van je Pa & Ma.

  • 26 December 2012 - 22:08

    TRUUS :

    HALLO JOLANDA DAT IS WAT EEN BEKEURING JA ZONDE GELD MAAR MEIS ERGENS WAT KAN HET BOMMEN GEWOON DOOR GAAN HI HI EN DAT HEB JE GEDAAN JE KAN WEL EEN BOEK GAAN SCHRIJVEN VAN ALLE REIZEN DIE JE HEB GEMAAKT IS DAT GEEN GOED IDEE ? NOU LIEVERD IK VOND HET GEWELDIG OM DOOR JOU OGEN MEE TE KIJKEN KOM WEER GEZOND TERUG LIEFS VAN JE TANTE TRUUSSIE MET EEN KUSSIE XXXXX

  • 03 Januari 2013 - 13:59

    Ad Timmers:

    leuk verslag en leuk om je te ontmoeten wel un beetje laat zo aan het eind van de vakantie.
    groetjes uit drenthe.

  • 03 Januari 2013 - 18:36

    Jolanda :

    Hallo Ad (en Anita). Leuk om een reactie te zien op de globetrotter site. Ik hoop, dat jullie hier nog een keer kijken en dan zien, dat ik het leuk zou vinden om meer contactgegevens te krijgen. Ik kan namelijk niet reageren op een reactie die op de site is achtergelaten. Je kunt me (als je/jullie dit bericht leest/lezen) bereiken via info@emovation.nl Groetjes, Jolanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolanda

Actief sinds 24 Aug. 2010
Verslag gelezen: 1616
Totaal aantal bezoekers 334583

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 29 Juni 2013

Portugal. Van Porto naar Faro.

05 April 2013 - 13 April 2013

Naar de Verenigde Arabische Emiraten en Oman.

20 December 2012 - 27 December 2012

Een week naar Israel.

14 September 2012 - 25 September 2012

Twaalf dagen naar Middellandse Zee kust Turkije.

27 Augustus 2012 - 02 September 2012

Korte zon vakantie naar Korfoe.

02 Augustus 2012 - 11 Augustus 2012

Tien dagen naar Kos.

22 Juni 2012 - 26 Juni 2012

Een korte vakantie naar Lesbos.

15 Juni 2012 - 19 Juni 2012

Samos

26 Mei 2012 - 28 Mei 2012

Kopenhagen.

16 Mei 2012 - 20 Mei 2012

Letland en Litouwen.

22 Maart 2012 - 25 Maart 2012

Jacht op Noorderlicht in IJsland.

11 December 2011 - 26 December 2011

Kenia. Safari en strand.

19 Augustus 2011 - 10 September 2011

Zuidoost Europa. Zomer 2011.

11 Juni 2011 - 17 Juni 2011

Een weekje Madrid en omgeving.

05 Mei 2011 - 12 Mei 2011

Santorini

15 Januari 2011 - 22 Januari 2011

Weekje Mövenpick in El Gouna (Egypte)

12 December 2010 - 19 December 2010

Fuerteventura

11 November 2010 - 02 December 2010

India en Nepal

10 Oktober 2010 - 04 November 2010

China: Land van de Draken.

23 September 2010 - 03 Oktober 2010

Elf dagen naar het land van de Farao's.

20 Augustus 2010 - 09 September 2010

Praag, Boedapest & Kroatië. Augustus 2010.

31 Mei 2010 - 14 Juni 2010

Syrië en Jordanië

30 April 2010 - 07 Mei 2010

Moskou en St. Petersburg

Landen bezocht: