Een weekje ansichtkaart sferen op Santorini - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Jolanda - WaarBenJij.nu Een weekje ansichtkaart sferen op Santorini - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Jolanda - WaarBenJij.nu

Een weekje ansichtkaart sferen op Santorini

Door: GlobetrotterJo

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

06 Mei 2011 | Griekenland, Athene

Santorini is een niet al te groot, bergachtig vulkaaneiland met aan de westkust steile rotsen en kliffen. De oostelijke kant van Santorini is vlakker en daar bevinden zich de stranden. Aan deze kant bevinden zich ook wijngaarden waar beroemde Griekse wijnen geproduceerd worden. Het eiland Santorini, dat het zuidelijkste eiland van de Cycladen is, is één van de meest opmerkelijke Griekse eilanden. Santorini, heeft zijn huidige vorm te danken aan de diverse vulkaanuitbarstingen die hier door de eeuwen heen hebben plaatsgevonden. Dit eiland dat vóór de 15e eeuw voor Chr. nog rond was, heeft nu min of meer het uiterlijk van een halve maan. De rest van het eiland is in de zee verdwenen en aan de randen van de kraters hebben de bewoners later huizen, dorpen en kerken gebouwd. Deze dorpen liggen op ongeveer driehonderd meter hoogte en het uitzicht op de zee is onbeschrijfelijk mooi. De plaatjes van het heldere blauwe water in de caldera (oude kratermond), felgekleurde huisjes en kerken met blauwe koepeldaken worden vaak gebruikt als uithangbord om toeristen naar Griekenland te lokken. Santorini is dan ook een druk bezocht eiland, waarbij met name de stroom cruiseschepen zorgt voor een dagelijkse invasie van bezoekers van over de hele wereld. En deze week ben ik één van die bezoekers.

Midden in de nacht rijd ik met een zombie gevoel naar Schiphol om mijn auto achter te laten op één van de lang parkeerterreinen in de omgeving van onze nationale luchthaven. Even voor zes uur vertrekt de zilveren vogel met Transavia logo keurig op tijd. Slapen is mijn favoriete bezigheid in een vliegtuig en gelukkig lukt me dat, na zo goed als geen nachtrust, tijdens deze vlucht ook weer prima. Tijdens de tussenstop op het eiland Mykonos word ik wakker. Een klein half uur later sta ik met mijn koffer buiten. Met mijn huurauto rijd ik naar het zuidoostelijk deel van het eiland, naar het plaatsje Perissa. Perissa is een populaire badplaats ten zuiden van de berg Mesa Vouno. Het dorp heeft een lang zwart zand-kiezelstrand van ongeveer zeven kilometer, in het plaatsje zijn veel beach bars, leuke restaurants en taverna's. In het plaatsje bevindt zich één van de grootste kerken van het eiland met mooie blauwe koepels. Ik installeer me in mijn gezellige appartement en ga dan eerst een stuk lopen over de boulevard langs het strand. Tijdens mijn lunch op één van de terrasjes tank ik de broodnodige energie bij met een hapje en een drankje, terwijl ik in alle rust Griekse sferen opsnuif. De blauwe zee, het zwarte zand, de berg en vooral de mensen. De stoere mannen die op hun motor voorbij komen of elkaar bij begroeting innig omhelzen als geliefden die elkaar al veel te lang niet meer gezien hebben. De obers die met hun praatjes en glimlach proberen mensen voor een drankje of maaltijd op hun terrasje te verleiden en zo maar spontaan de Sirtaki gaan dansen. Een dikke, pafferige, oude Griek met krullend en woest haar tot aan zijn schouders onder een oud petje en nog maar een paar tanden in zijn mond die grijnzend als een gelukzalige gek met zijn rozenkrans aan het spelen is. Hij oogt als een zwerver, maar dan wel als een gelukkige. Misschien schuilt er in die zin veel waarheid in de uitspraak, dat gelukkig voelen vooral te maken heeft met dankbaarheid voor wat er is. De man straalt uit nog nooit aan de Rat Race naar materie te hebben geproefd, maar te leven per dag. Het is een cultuurverschil met het westen van Europa, dat trouwens dit hele eiland uitstraalt. De wegen vertonen gaten en zijn van slechte kwaliteit. Mannen staan tijdenlang hetzelfde stukje straat voor een terrasje te vegen alsof er verder niets echt zinvols te doen is op de wereld. Bij een benzinestation staat een file van auto’s, omdat het de enige plek op het eiland is waar benzine te verkrijgen is. De rest van de stations staakt weer eens en daar lijkt weinig meer dan gelatenheid over te bestaan. Kortom, zo vlak bij huis en nog in Europa een totaal andere wereld. De lunch heeft me zoveel energie gegeven, dat ik besluit mijn verkenning van Santorini op de dag van aankomst niet tot Perissa te beperken, maar ook al een tocht over het eiland te maken. Zonder vast plan rijd ik door een landschap dat een kleurrijk tapijt van uitbundig bloeiende bloemen vertoont, tot de noordelijke kant van het eiland naar het toeristische plaatsje Oia. Oia is een schilderachtig, traditioneel dorp, met mooi geschilderde huisjes, wit geverfde smalle steegjes met souvenirwinkels, bars, cafetaria’s en taverna’s. Het meest indrukwekkende van Oia is het fenomenale uitzicht op de zee en de caldera (krater). Het dorp ligt op meer dan driehonderd meter hoogte op de top van de kleurrijke rotsen van de vulkaan en is één van de meest gefotografeerde plekken van Santorini. Ik parkeer mijn auto vlakbij het centrum van het dorp en loop een tijd lang over steile straatjes en trappen om de sfeer van het dorp te proeven. Overal zijn terrasjes en winkeltjes en er heerst een gezellige sfeer. In de zomermaanden moet het hier zwart zien van toeristen, maar nu aan het begin van het seizoen is het nog aangenaam druk. Rond zes uur besluit ik Amerikaanse, Franse en Duitse klanken en een mooi uitzicht achter me te laten. Ik ben moe. Een rit over het eiland en een bezoek aan een supermarkt later ben ik weer terug in mijn appartement. De fel geprezen zonsondergang bewaar ik wel voor een andere keer. Soms is het uitzicht op de binnenkant van je ogen met een kussen onder je hoofd echt meer gewenst. :-)

  • 06 Mei 2011 - 13:11

    TRUUS :

    HALLO JOLANDA IK DOE VOOR DE ZEKER HEID NOG MAAR EEN KEER REAGEREN OP JE REIS VERSLAG BOFKONT HA HA IK DENK DAT ER DE EERSTE KEER IETS MIS IS GEGAAN ZO NIET HEB JE WAT TE LEZEN HI HI HEB NET IN HET ZONNETJE GEZETEN HEERLIJK IK WENS JE EEN HEERLIJKE DAG VERDER EN NATUURLIJK EEN KUSSIE VAN TRUUSSIE XXX

  • 06 Mei 2011 - 15:02

    Claudia:

    Dat ziet er mooi (en typisch Grieks) uit! We kijken vol verwachting uit naar de vervolgansichten!
    Groetjes,
    Ton en Claudia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolanda

Actief sinds 24 Aug. 2010
Verslag gelezen: 3679
Totaal aantal bezoekers 334475

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 29 Juni 2013

Portugal. Van Porto naar Faro.

05 April 2013 - 13 April 2013

Naar de Verenigde Arabische Emiraten en Oman.

20 December 2012 - 27 December 2012

Een week naar Israel.

14 September 2012 - 25 September 2012

Twaalf dagen naar Middellandse Zee kust Turkije.

27 Augustus 2012 - 02 September 2012

Korte zon vakantie naar Korfoe.

02 Augustus 2012 - 11 Augustus 2012

Tien dagen naar Kos.

22 Juni 2012 - 26 Juni 2012

Een korte vakantie naar Lesbos.

15 Juni 2012 - 19 Juni 2012

Samos

26 Mei 2012 - 28 Mei 2012

Kopenhagen.

16 Mei 2012 - 20 Mei 2012

Letland en Litouwen.

22 Maart 2012 - 25 Maart 2012

Jacht op Noorderlicht in IJsland.

11 December 2011 - 26 December 2011

Kenia. Safari en strand.

19 Augustus 2011 - 10 September 2011

Zuidoost Europa. Zomer 2011.

11 Juni 2011 - 17 Juni 2011

Een weekje Madrid en omgeving.

05 Mei 2011 - 12 Mei 2011

Santorini

15 Januari 2011 - 22 Januari 2011

Weekje Mövenpick in El Gouna (Egypte)

12 December 2010 - 19 December 2010

Fuerteventura

11 November 2010 - 02 December 2010

India en Nepal

10 Oktober 2010 - 04 November 2010

China: Land van de Draken.

23 September 2010 - 03 Oktober 2010

Elf dagen naar het land van de Farao's.

20 Augustus 2010 - 09 September 2010

Praag, Boedapest & Kroatië. Augustus 2010.

31 Mei 2010 - 14 Juni 2010

Syrië en Jordanië

30 April 2010 - 07 Mei 2010

Moskou en St. Petersburg

Landen bezocht: