Een stoere zeebonk op wielen. - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Jolanda - WaarBenJij.nu Een stoere zeebonk op wielen. - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Jolanda - WaarBenJij.nu

Een stoere zeebonk op wielen.

Door: GlobetrotterJo

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

06 Mei 2011 | Griekenland, Athene

Ook vandaag weer een schitterende dag op Santorini. Na de dag met een strandwandeling te zijn gestart, rijd ik naar het dorp Pyrgos. Dit dorp torent hoog boven de omgeving uit. Het uitzicht is er dan ook schitterend. Van hieruit is praktisch het hele eiland te zien. Dat was ook de reden waarom de plaats met haar hoge ligging onder de Turkse heerschappij werd gekozen als hoofdstad van het eiland. Het is een stad met straatjes als een doolhof en huizen zonder vensters. Een verdedigingsbolwerk tegen piraten, die al heel lang niet meer zijn verschenen. Wie tegenwoordig wel verschijnen, zijn busladingen vol toeristen. Zij worden gelokt door de kerken, de kleurrijke straatjes en vooral het fantastische uitzicht. Via een landelijke weg met een aantal mooie kerken rijd ik naar Oud Thera. Ergens tussen 1000 en 900 v.Chr. kwamen de Doriërs vanuit Sparta op het eiland Santorini aan. Zij kozen voor hun nederzetting een plaats op de top van de berg Messa Vouno. Vanaf deze naar drie kanten steil aflopende rotsachtige bergrug hadden zij een goed overzicht over hun havens aan de kust. De ruïnes liggen op terrassen en kijken uit op zee. De meeste ruïnes dateren uit de tijd van de Ptolemaëen, die in de 4de en 3de eeuw v.Chr. tempels bouwden voor de Egyptische goden. Ook zijn er hellenistische en Romeinse overblijfselen te vinden. Het is verbazingwekkend dat mensen in de Oudheid een stad konden bouwen op zo’n onherbergzaam terrein. De slingerende weg naar de bergrug is smal en geplaveid met keien. Er is geen afzetting en naast de weg zie ik de afgrond gapen. Bij iedere tegenligger voel ik het zweet in mijn handen staan. Echt heftig wordt het echter pas aan het einde van de weg. Hoewel de zon schijnt, is het vandaag namelijk een dag met een heel sterke wind op Santorini. En boven op de bergrug wordt die sterke wind een ware storm. Mijn kleine huurautootje wordt werkelijk alle kanten opgeschud. Wagenziek word ik nooit, maar bij misselijkheid zou zeeziek in deze situatie een meer gepaste term zijn. Het voelt aan alsof ik in een zeilbootje op wielen aan het laveren ben. Ik ben dan ook blij, wanneer ik even later weer terug ben op laag terrein en wel in het vlak bij Oud Thera gelegen toeristische strandplaatsje Kamari. Kamari is de drukste badplaats van het eiland. Veel toeristen komen naar deze plaats om lekker een hapje te eten, te zwemmen en van de zee te genieten. In Kamari bevindt zich namelijk één van de mooiste stranden van Santorini. Langs de kust bevinden zich allerlei restaurants, taverna’s, gyros-tentjes, bars, cafés en discotheken. Op de strandpromenade is het goed toeven. Een prima plek dus voor een late lunch. Begin mei is het nog rustig in Kamari en de ober heeft dan ook alle tijd voor een gezellig praatje. ‘Quite windy today’, zegt hij tegen me, terwijl hij het tafelkleedje met extra klemmen vastzet. ‘It is’, antwoord ik. ‘Then again, I just visited Old Thera and overthere it wasn’t just quite windy, but a complete storm. ‘I know’ antwoordt hij. ‘At real windy days the wind can be that strong at that place, that it can even blow away cars.’ And believe me: I’m not joking’. Wanneer ik even later met kleine hapjes van mijn bloedhete Moussaka aan het genieten ben, denk ik: ‘Jeminee, ik voelde me net al best wel stoer toen ik over dat kronkelende smalle weggetje reed, maar eigenlijk was ik meer dan alleen maar gewoon stoer. Voor even was ik een stoere zeebonk op wielen.’

  • 07 Mei 2011 - 08:49

    TRUUS :

    HALLO KANJER WEER EEN MOOI VERSLAG MET MOOIE FOTO"S HEB ZE OP GESLAGEN IN EEN SPECIALE JOLANDA MAP HA HA ZIJN ZULKE MOOIE BIJ KAN IK ALS ACHTERGROND GEBRUIKEN VOOR EEN CREA WIJ HEBBEN NET WAT VLAAIEN GEHAALD VOOR ZONDAG MOEDERDAG ALS DE KIDS KOMEN MET DE KLEINKINDEREN WE KUNNEN MORGEN OOK HEERLIJK BUITEN ZITTEN WAND HET WORD WEL 25GRADEN BEDANKT VOOR JE MAIL EN IK GEEF JE EEN KNUFF VAN TRUUSSIE XXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolanda

Actief sinds 24 Aug. 2010
Verslag gelezen: 894
Totaal aantal bezoekers 334533

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 29 Juni 2013

Portugal. Van Porto naar Faro.

05 April 2013 - 13 April 2013

Naar de Verenigde Arabische Emiraten en Oman.

20 December 2012 - 27 December 2012

Een week naar Israel.

14 September 2012 - 25 September 2012

Twaalf dagen naar Middellandse Zee kust Turkije.

27 Augustus 2012 - 02 September 2012

Korte zon vakantie naar Korfoe.

02 Augustus 2012 - 11 Augustus 2012

Tien dagen naar Kos.

22 Juni 2012 - 26 Juni 2012

Een korte vakantie naar Lesbos.

15 Juni 2012 - 19 Juni 2012

Samos

26 Mei 2012 - 28 Mei 2012

Kopenhagen.

16 Mei 2012 - 20 Mei 2012

Letland en Litouwen.

22 Maart 2012 - 25 Maart 2012

Jacht op Noorderlicht in IJsland.

11 December 2011 - 26 December 2011

Kenia. Safari en strand.

19 Augustus 2011 - 10 September 2011

Zuidoost Europa. Zomer 2011.

11 Juni 2011 - 17 Juni 2011

Een weekje Madrid en omgeving.

05 Mei 2011 - 12 Mei 2011

Santorini

15 Januari 2011 - 22 Januari 2011

Weekje Mövenpick in El Gouna (Egypte)

12 December 2010 - 19 December 2010

Fuerteventura

11 November 2010 - 02 December 2010

India en Nepal

10 Oktober 2010 - 04 November 2010

China: Land van de Draken.

23 September 2010 - 03 Oktober 2010

Elf dagen naar het land van de Farao's.

20 Augustus 2010 - 09 September 2010

Praag, Boedapest & Kroatië. Augustus 2010.

31 Mei 2010 - 14 Juni 2010

Syrië en Jordanië

30 April 2010 - 07 Mei 2010

Moskou en St. Petersburg

Landen bezocht: