Gast op Avatar. - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Jolanda - WaarBenJij.nu Gast op Avatar. - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Jolanda - WaarBenJij.nu

Gast op Avatar.

Door: GlobetrotterJo

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

09 Mei 2011 | Griekenland, Athene

Op zondag word ik niet alleen begroet door stralende zonneschijn, maar ook getrakteerd op een dag met zo goed als geen wind. En dus besluit ik nog een keer de smalle, kronkelende weg naar Oud Thera op te gaan. Bij mijn eerste bezoek was de wind immers zo heftig, dat ik niet ver het archeologisch terrein ben opgelopen. Deze keer is het heerlijk boven op de berg. Het briesje brengt aangename verkoeling tijdens de klettertocht langs de overblijfselen van een oude kapel, de tempel van Dionysos, de Koningshal, het Theater en wat er nog meer als brokstukken van een ver verleden is overgebleven. Na de stevige wandeling gaat de lunch op de boulevard van Kamari er prima in. Via smalle weggetjes door het binnenland van Santorini rijd ik naar het noordelijk deel van het eiland. Oia vond ik bij de eerste ontmoeting namelijk zo charmant, dat ik besluit het stadje nog een keer te bezoeken. Onderweg maak ik een stop in het plaatsje Imerovigli. Het uitzicht over de caldera is ook hier schitterend. Tien minuten bochtenwerk later ben ik in Oia. Blijkbaar zijn er vandaag weinig cruiseschepen, want het is in Oia zelfs nog rustiger dan tijdens mijn eerste bezoek. Zelfs op de hoofdstraat zijn amper mensen te zien. Ik neem deze keer alle tijd om Oia goed te verkennen. Ik loop van begin tot einde over de hoofdstraat en sla allerlei kleine straatjes in. Het vele trappen lopen wordt beloond met schitterende plaatjes. Via een lange trap met onregelmatige treden loop ik naar Ammoudi, de haven van Oia. Vissers komen terug van hun dag op zee, maar voor alles is Ammoudi een verzameling terrasjes. Ook ik plof op een stoeltje bij een terrasje neer. Een liter water wordt in hoog tempo opgedronken. Mijn lichaam schreeuwt na het vele kletterwerk om vocht. Heerlijk om even tot rust te kunnen komen, maar daarna moet toch weer de lange trap worden genomen en deze keer omhoog. Onder het militaire marsorde deuntje ‘één, één, één, twee, drie vier’ loop ik als een diesel in gestaag tempo naar boven. Niet op conditie, maar op pure wilskracht. Hoewel ik niet dol ben op rijden in het donker over smalle kronkelweggetjes met gaten, besluit ik nog langer in Oia te blijven. De zonsondergang moet hier namelijk spectaculair zijn en ook dat wil ik meemaken. Het blijkt inderdaad een schitterende ervaring te zijn. Eerst verschijnt er een strook pulserend goudgeel licht over de zee. Als een fonkelend tapijt van diamanten met een afwisselend geel, blauw en groene kleur. Naarmate de zon verder ondergaat, wordt dat tapijt oranje van kleur. Daarna is het alsof een schilder met de wereld aan de slag gaat. Een penseel met oranje verf lijkt de zee, de lucht en de caldera te kleuren. Wanneer de zon al onder is, ontvouwt zich het slot van de act. De wereld kleurt van oranje naar knalrood. Echt zó mooi. Vorig jaar ben ik naar de 3D film Avatar geweest. De film gaat over een planeet met een schitterende natuur bewoond door spirituele wezens, die in hun bestaan bedreigd worden door de mensheid, die op Avatar is om een unieke en kostbare delfstof te winnen. Ik herinner me nog goed hoe de wereld van Avatar mij overkwam als een paradijs dat in schril contrast staat met de betonnen gebouwen en asfalt wegen op de aarde. Staande bij de caldera en de zonsondergang ervarend, mag ik echter weer eens beleven hoe onze eigen wereld vol verbazingwekkende schoonheid is. Ja, tijdens de schitterende zonsondergang op Santorini ben ik voor even te gast op Avatar.

  • 09 Mei 2011 - 07:31

    TRUUS:

    HALLO JOLANDA WAT HEB JE WEER EEEN MOOIE DAG GEHAD EN WAT EEN MOOIE FOTO:S WEER HEB ER VESCHILLENDE OP GESLAGEN HA HA JE WEER MAAR NOOIT WAAR IK ZE VOOR KAN GEBRUIKEN FIJN DAT HET KLIMMEN WORD BELOOND MET EEN MOOI UITZICHT IK MOET JE DE GROETEN DOEN VAN MARTIN EN PAULINE DIE HEBBEN EVEN MEE GEKEKEN IK WENS JE EEN HEERLIJKE DAG EN VOOR JE HET WEET BEN JE WEER TERUG IN NL LIEFS VAN TRUUSSIE MET EEN KUSSIE XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolanda

Actief sinds 24 Aug. 2010
Verslag gelezen: 807
Totaal aantal bezoekers 334480

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 29 Juni 2013

Portugal. Van Porto naar Faro.

05 April 2013 - 13 April 2013

Naar de Verenigde Arabische Emiraten en Oman.

20 December 2012 - 27 December 2012

Een week naar Israel.

14 September 2012 - 25 September 2012

Twaalf dagen naar Middellandse Zee kust Turkije.

27 Augustus 2012 - 02 September 2012

Korte zon vakantie naar Korfoe.

02 Augustus 2012 - 11 Augustus 2012

Tien dagen naar Kos.

22 Juni 2012 - 26 Juni 2012

Een korte vakantie naar Lesbos.

15 Juni 2012 - 19 Juni 2012

Samos

26 Mei 2012 - 28 Mei 2012

Kopenhagen.

16 Mei 2012 - 20 Mei 2012

Letland en Litouwen.

22 Maart 2012 - 25 Maart 2012

Jacht op Noorderlicht in IJsland.

11 December 2011 - 26 December 2011

Kenia. Safari en strand.

19 Augustus 2011 - 10 September 2011

Zuidoost Europa. Zomer 2011.

11 Juni 2011 - 17 Juni 2011

Een weekje Madrid en omgeving.

05 Mei 2011 - 12 Mei 2011

Santorini

15 Januari 2011 - 22 Januari 2011

Weekje Mövenpick in El Gouna (Egypte)

12 December 2010 - 19 December 2010

Fuerteventura

11 November 2010 - 02 December 2010

India en Nepal

10 Oktober 2010 - 04 November 2010

China: Land van de Draken.

23 September 2010 - 03 Oktober 2010

Elf dagen naar het land van de Farao's.

20 Augustus 2010 - 09 September 2010

Praag, Boedapest & Kroatië. Augustus 2010.

31 Mei 2010 - 14 Juni 2010

Syrië en Jordanië

30 April 2010 - 07 Mei 2010

Moskou en St. Petersburg

Landen bezocht: