Vilnius, Riga en Jurmala. - Reisverslag uit Riga, Letland van Jolanda - WaarBenJij.nu Vilnius, Riga en Jurmala. - Reisverslag uit Riga, Letland van Jolanda - WaarBenJij.nu

Vilnius, Riga en Jurmala.

Door: GlobetrotterJo

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

19 Mei 2012 | Letland, Riga

Vandaag is een dag met een gouden randje. In plaats van dasje en jasje is de temperatuur vandaag zomers. De laatste dag in Baltisch gebied breng ik dan ook meer dan actief door. Het maximale uit de mooie dag halend. Al vroeg word ik wakker. Na een voortreffelijk ontbijt zet ik mijn gisteren al zo geteisterde voeten weer aan tot lopen. Eerst verken ik het moderne Vilnius van wolkenkrabbers. Een wijk van beton, glas en staal waar ook mijn hotel gelegen is. Daarna loop ik naar de oude stadskern van Vilnius. Een gebied waar ik gisterenmiddag ook al een paar uur rondgewandeld heb. Vilnius is een mooie stad. Aan alles is te merken, dat dit ooit de hoofdstad van een groot rijk was. Het oude stadscentrum is groot en het is bezaaid met kerken als stille getuigen van de macht en rijkdom die hier ooit heerste. Het is goed te begrijpen, waarom Vilnius vorig jaar tot culturele hoofdstad van Europa is uitgeroepen. De Oude Stad staat sinds 1994 op de Unesco Werelderfgoedlijst en vermengt gotische en neoclassicistische stijlen met prachtige barok. De hoofdstad is in feite één groot bouwkundig monument. Het eigen karakter van Vilnius is grotendeels bewaard gebleven dankzij de geïsoleerde ligging. De vroegste vermelding van Vilnius komt voor in een brief van een groothertog uit 1323, waarin hij Duitse stedelingen oproept zich er te vestigen, waarbij hij hun tolvrijheid en andere privileges belooft. Het heidense Vilnius kreeg tijdens de Noordelijke Kruistochten veel te verduren, maar tegen het einde van de 14de eeuw was het de hoofdstad van een rijk dat zich uitstrekte van de Oostzee tot de Zwarte Zee. Tussen begin 17de en medio 18de eeuw volgde een periode van oorlogen, invasies en branden. De wederopbouw resulteerde in de weelderige barok die het huidige Vilnius kenmerkt. Vilnius werd als hoofdstad van Litouwen hersteld in 1918, maar dit duurde niet langer dan een jaar. De bezetting van de stad door Polen dwong de regering uit te wijken naar de stad Kaunas. De economische rol nam verder af tot de invasie van de Russen in 1939. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Vilnius verwoest en de Joodse gemeenschap grotendeels uitgeroeid. Onder de Sovjet bezetting die volgde, breidde de stad echt uit. Inmiddels is Vilnius een moderne Europese metropool met winkels, restaurants en een bruisend uitgaansleven. In het oude stadshart met de universiteit, het Raadhuisplein en enkele zorgvuldig gerestaureerde kerken heeft de stad zijn historische charme behouden. De oude stad van Vilnius hoort tot één van de grootste van Europa. Toch is het oude stadshart voldoende compact om het te voet te verkennen. En dat is iets dat ik dan ook zowel gisteren als vanochtend doe. Ik gebruik de benenwagen om de steegjes, verscholen hofjes en fraaie gebouwen te ontdekken. Het is een prima wandelgebied. Er is weinig verkeer en de restaurants en cafés hebben terrasjes op de geplaveide straten. Rond twaalf uur stap ik in de huurauto voor de terugreis naar Riga. Tenslotte toch nog een autoreis van meer dan drie uur. Rond half vier ben ik weer terug in Riga, de stad waar mijn verkenning van Letland en Litouwen begon. In het oude stadshart bruist het van de bedrijvigheid. Alle terrasjes zitten bomvol mensen en de straten zijn gevuld met toeristentreintjes, huurfietsen en optredende artiesten. Het is veel drukker dan woensdag. Het is duidelijk weekend. En dan ook nog een weekend met schitterend weer. Ik hoor, dat morgen de marathon van Riga wordt gelopen. Een duidelijke publiekstrekker. Na zo’n twee uur in het oude stadshart van Riga te hebben rondgelopen, rijd ik naar Jurmala. Jurmala betekent ‘kust’ in het Lets en het is dan ook een aantrekkelijke kuststrook met toeristische plaatjes omringd door dennenbomen aan de Oostzee. Strenge bouwverordeningen zorgen voor het behoud van de 19de-eeuwse houten zomerhuizen en beperken nieuwe bouwactiviteit. Jurmala ligt op slechts een goed kwartier rijden van Riga en vooral zomers trekt het gebied dan ook veel bewoners uit de stad. Ik maak een wandeling door de lange hoofdstraat met winkels, restaurants en terrasjes. Ik besluit mijn vakantie met een strandwandeling over het lange strand bij de Oostzee. Genietend van het rustgevende geluid van de kabbelende golfjes. Een prima afsluiting van een actieve tijd in Baltisch gebied. Ik denk, dat mijn voeten blij zijn, dat ze de komende dagen vakantie krijgen. ;-)

  • 19 Mei 2012 - 21:01

    Aartje.:

    hoi meiske,een prachtige afsluiting van je reis door deze 2 mooie landen,je kunt weer trots zijn op de prachtige foto''s en het verslag daarbij.je bent een echte globetrotter.een behouden thuisreis morgen,een dikke pakkerd en heel veel liefs van je Pa & Ma.

  • 20 Mei 2012 - 19:36

    TRUUS :

    HALLO MOPPIE WAT EEN MOOIE FOTO"S WEER EN JIJ STAAT ER OOK GEKLEURD OP EN IK GELOOF DAT JIJ JE VOETEN BEST WAT RUST MAG GUNNEN HA HA EN JA DAN STAAT HET GEWONE LEVEN WEER VOOR DE DEUR WAT ZAL JE MANNETJE BLIJ ZIJN ZIJN MEISSIE WEER TERUG TE HEBBEN BEN BLIJ DAT JE WEER VEILIG THUIS BEN EN JA HOOR WEER EEN DIPLOMA ER BIJ WENS JE EEN HEEERLIJKE AVOND GROETJES AAN FRANS KUFFEL VAN MIJ KUSSIE VAN TRUUSSIE ER BIJ XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolanda

Actief sinds 24 Aug. 2010
Verslag gelezen: 1047
Totaal aantal bezoekers 334460

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 29 Juni 2013

Portugal. Van Porto naar Faro.

05 April 2013 - 13 April 2013

Naar de Verenigde Arabische Emiraten en Oman.

20 December 2012 - 27 December 2012

Een week naar Israel.

14 September 2012 - 25 September 2012

Twaalf dagen naar Middellandse Zee kust Turkije.

27 Augustus 2012 - 02 September 2012

Korte zon vakantie naar Korfoe.

02 Augustus 2012 - 11 Augustus 2012

Tien dagen naar Kos.

22 Juni 2012 - 26 Juni 2012

Een korte vakantie naar Lesbos.

15 Juni 2012 - 19 Juni 2012

Samos

26 Mei 2012 - 28 Mei 2012

Kopenhagen.

16 Mei 2012 - 20 Mei 2012

Letland en Litouwen.

22 Maart 2012 - 25 Maart 2012

Jacht op Noorderlicht in IJsland.

11 December 2011 - 26 December 2011

Kenia. Safari en strand.

19 Augustus 2011 - 10 September 2011

Zuidoost Europa. Zomer 2011.

11 Juni 2011 - 17 Juni 2011

Een weekje Madrid en omgeving.

05 Mei 2011 - 12 Mei 2011

Santorini

15 Januari 2011 - 22 Januari 2011

Weekje Mövenpick in El Gouna (Egypte)

12 December 2010 - 19 December 2010

Fuerteventura

11 November 2010 - 02 December 2010

India en Nepal

10 Oktober 2010 - 04 November 2010

China: Land van de Draken.

23 September 2010 - 03 Oktober 2010

Elf dagen naar het land van de Farao's.

20 Augustus 2010 - 09 September 2010

Praag, Boedapest & Kroatië. Augustus 2010.

31 Mei 2010 - 14 Juni 2010

Syrië en Jordanië

30 April 2010 - 07 Mei 2010

Moskou en St. Petersburg

Landen bezocht: